Pe acest site colectăm anumite date pentru a asigura funcționarea optimă, securitatea navigării și respectarea legislației în vigoare. În plus, avem nevoie de acordul tău pentru a analiza modul în care folosești srlconsult.ro, astfel încât să putem îmbunătăți serviciile noastre, să-ți oferim oferte relevante și să adaptăm mesajele de marketing pe care le vezi pe rețele sociale, aplicații și alte site-uri. De asemenea, folosim informații precum adresa IP pentru a detecta și preveni tentativele de atac sau activități suspecte, inclusiv cele generate de roboți.
Apasă pe „Acceptă toate” dacă ești de acord cu utilizarea tuturor cookie-urilor sau pe „Setări” pentru a alege ce tipuri de module cookie vrei să permitem. Îți poți modifica oricând preferințele accesând link-ul „Setări cookie-uri” din partea de jos a oricărei pagini.
Plafonul de 88.500 euro (300.000 lei) este cel de la care o companie devine plătitoare de TVA. Persoana impozabilă stabilită în România, a cărei cifră de afaceri anuală, declarată sau realizată, este inferioară plafonului de 88.500 euro, al cărui echivalent în lei se stabilește la cursul de schimb comunicat de Banca Națională a României la data aderării și se rotunjește la următoarea mie, respectiv 300.000 lei, poate aplica scutirea de TVA (regim special de scutire).
Trecerea de la neplătitor de TVA la plătitor se poate face la depășirea plafonului de 300.000 lei. Dacă în cursul anului o firmă depășește plafonul de 300.000 lei, atunci, în termen de 10 zile de la sfârșitul lunii în care a atins sau a depășit acest plafon, este obligată să se înregistreze în scopuri de TVA. Data atingerii sau depășirii plafonului se consideră a fi prima zi a lunii calendaristice următoare celei în care plafonul a fost atins ori depășit.
Conform art. 310 alin. (4), o persoană impozabilă nou înființată poate beneficia de aplicarea regimului special de scutire, dacă la momentul începerii activității economice declară o cifră de afaceri anuală estimată, conform alin. (2), sub plafonul de scutire și nu optează pentru aplicarea regimului normal de taxare, conform alin. (3).
(5) Pentru persoana impozabilă nou înființată care începe o activitate economică în decursul unui an calendaristic, plafonul de scutire este plafonul prevăzut la alin. (1) (88.500 euro, al cărui echivalent în lei se stabilește la cursul de schimb comunicat de Banca Națională a României la data aderării și se rotunjește la următoarea mie, respectiv 300.000 lei).
(6) Persoana impozabilă care aplică regimul special de scutire și a cărei cifră de afaceri, prevăzută la alin. (2), este mai mare sau egală cu plafonul de scutire prevăzut la alin. (1) trebuie să solicite înregistrarea în scopuri de TVA, conform art. 316, în termen de 10 zile de la data atingerii ori depășirii plafonului. Data atingerii sau depășirii plafonului se consideră a fi prima zi a lunii calendaristice următoare celei în care plafonul a fost atins ori depășit. Regimul special de scutire se aplică până la data înregistrării în scopuri de TVA, conform art. 316.
Plafonul maxim până la care se poate beneficia de sistemul TVA la încasare este de 4.500.000 lei.
Cifra de afaceri pentru calculul plafonului de 4.500.000 lei este constituită din valoarea totală a livrărilor de bunuri și a prestărilor de servicii taxabile și/sau scutite de TVA, precum și a operațiunilor rezultate din activități economice pentru care locul livrării/prestării se consideră ca fiind în străinătate, conform art. 275 și 278, realizate în cursul anului calendaristic.
Orice persoană impozabilă care a optat pentru aplicarea sistemului TVA la încasare și care nu depășește în cursul unui an plafonul de 4.500.000 lei poate renunța la aplicarea sistemului respectiv oricând în cursul anului, prin depunerea unei notificări la organul fiscal competent între data de 1 și 20 ale lunii, cu excepția primului an în care a optat pentru aplicarea sistemului. Radierea persoanei respective din Registrul persoanelor care aplică sistemul TVA la încasare se operează de organele fiscale competente începând cu prima zi a perioadei fiscale următoare celei în care a fost depusă notificarea.
Persoanele impozabile, care au sediul activității economice în România, care se înregistrează în scopuri de TVA normal în cursul anului și care optează pentru aplicarea sistemului TVA la încasare fie începând cu data înregistrării în scopuri de TVA, fie ulterior în cursul anului înregistrării în scopuri de TVA.
Persoana impozabilă care optează pentru aplicarea sistemului TVA la încasare începând cu data înregistrării în scopuri de TVA aplică sistemul TVA la încasare începând cu această dată.
Persoana impozabilă care optează pentru aplicarea sistemului TVA la încasare ulterior, în cursul anului înregistrării în scopuri de TVA, aplică sistemul TVA la încasare începând cu prima zi a perioadei fiscale următoare celei în care și-a exercitat opțiunea, cu condiția ca la data exercitării opțiunii să nu fi depășit plafonul.
Având în vedere legislația actuală, NU sunt considerate operațiuni impozabile în România achizițiile intracomunitare de bunuri care îndeplinesc, printre altele, și condiția ca valoarea totală a acestor achiziții intracomunitare să nu depășească pe parcursul anului calendaristic curent sau să nu fi depășit pe parcursul anului calendaristic anterior plafonul de 10.000 euro (echivalentul în lei este 34.000 lei, conversia realizându-se la cursul valutar de schimb comunicat de Banca Națională a României la data aderării).
Conform art. 317 Cod fiscal:
(1) Are obligația să solicite înregistrarea în scopuri de TVA, conform prezentului:
Plafonul pentru trecerea de la plătitor trimestrial de TVA la plătitor lunar este cifra de afaceri de 100.000 euro (contravaloarea în lei se determină pe baza cursului de schimb comunicat de BNR valabil pentru data de 31 decembrie a anului 2023, respectiv publicat în 30.12.2023: 497.460 lei/euro).
Ca regulă generală, perioada fiscală a TVA este luna calendaristică (art. 322 Codul fiscal).
Ca excepție, perioada fiscală este trimestrul calendaristic pentru persoana impozabilă care, în cursul anului calendaristic precedent, a realizat o cifră de afaceri din operațiuni taxabile și/sau scutite cu drept de deducere și/sau neimpozabile în România conform art. 275 și 278, dar care dau drept de deducere conform art. 297 alin. (4) lit. b), care nu a depășit plafonul de 100.000 euro, cu excepția situației în care persoana impozabilă a efectuat în cursul anului calendaristic precedent una sau mai multe achiziții intracomunitare de bunuri.
Plafonul de 100.000 euro pentru 2024, în echivalent lei, este așadar 497.460 lei.
Vânzarea intracomunitară de bunuri la distanță înseamnă o livrare de bunuri expediate sau transportate de furnizor sau în numele acestuia, inclusiv în cazul în care furnizorul intervine în mod indirect în transportul sau expedierea bunurilor, dintr-un alt stat membru decât cel în care se încheie expedierea sau transportul bunurilor către client, dacă sunt îndeplinite următoarele condiții:
Vânzările intracomunitare de bunuri la distanță se declară astfel:
Pragul de 10.000 euro/an acoperă toate vânzările la distanță de bunuri către clienți din toate statele membre UE.
În cazul depășirii plafonului de 10.000 euro anual, echivalent 46.337 lei, locul de efectuare a vânzărilor la distanță este în țara către care se expediază bunurile.
Potrivit art. 266, pct. 28 din Codul fiscal, serviciile furnizate pe cale electronică includ, în special, serviciile prevăzute în anexa II la Directiva 112 și la art. 7, alin. (1) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 282/2011 al Consiliului din 15 martie 2011 de stabilire a măsurilor de punere în aplicare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată, cu modificările și completările ulterioare.
În cazul în care prestatorul unui serviciu și clientul său comunică prin intermediul poștei electronice, acest lucru nu înseamnă, în sine, că serviciul furnizat este un serviciu furnizat pe cale electronică.
Precizăm faptul că în anexa II din Directiva 2006/112/CE este prezentată lista orientativă a serviciilor furnizate pe cale electronică, care cuprinde doar o parte din serviciile care se încadrează în categoria de servicii electronice:
În cazul prestării serviciilor către persoane neimpozabile stabilite în UE (persoane fizice), în alt stat decât România, serviciile sunt impozabile în România până la atingerea plafonului de 10.000 euro sau echivalentul acestei sume în moneda națională și dacă acest plafon nu a fost depășit în cursul anului calendaristic precedent.
Precizăm că pentru România, valoarea echivalentă în moneda națională este de 46.337 lei. În condițiile în care plafonul nu este depășit, locul prestării acestor servicii este considerat a fi în România.
Ulterior depășirii plafonului de 10.000 euro/46.337 lei pentru toate serviciile prestate către persoane neimpozabile care sunt stabilite, își au domiciliul stabil sau reședința obișnuită în orice stat membru, se aplică prevederile art. 278, alin. (5), lit. h) din Codul fiscal, iar serviciile nu mai sunt impozabile în România, întrucât nu sunt îndeplinite cumulativ condițiile de la art. 268, alin. (1) din Codul fiscal, locul prestării nu este în România.
Obligația prestatorului este să se înregistreze în scopuri de TVA în fiecare stat membru de consum în care beneficiarul persoană neimpozabilă este stabilit, își are domiciliul stabil sau reședința obișnuită.
Regimul UE One Stop Shop (OSS) este un regim special opțional pentru declararea și plata într-un singur stat membru (de ex. România) a TVA datorată în alte state membre, pentru prestările de servicii către persoane neimpozabile stabilite în alt stat membru și vânzările intracomunitare de bunuri la distanță (art. 315 din Codul fiscal).
Facturarea locuințelor se poate face din 2024 în 3 variante procentuale de TVA: 5%, 9%, 19%.
Din 1 ianuarie 2024 se aplică Legea 296/2023. Astfel, cota redusă de 5% a crescut la 9% și se aplică asupra bazei de impozitare pentru livrarea de locuințe care au o suprafață utilă de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodărești, a căror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depășește suma de 600.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adăugată, achiziționate de persoane fizice.
Potrivit Legii 296/2023, care reglementează modificări fiscale și bugetare, cota de TVA se aplică începând cu anul 2024 numai pentru livrarea de locuințe care îndeplinesc următoarele condiții:
Conform Legii 296/2023, locuințele care beneficiază de cota redusă de 9% de TVA trebuie să îndeplinească o serie de criterii, cum ar fi:
Este important de menționat că, în ciuda introducerii cotei de TVA de 9% pentru locuințele care îndeplinesc criteriile specificate, cota de 5% pentru TVA nu dispare complet, însă aplicabilitatea cotei de 5% se poate face maxim până la final de an 2024.
Persoanele care au încheiat acte juridice în anul 2023 pentru plata în avans a unei locuințe care se încadrează în parametrii descriși pot beneficia, în perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2024, de cota redusă de TVA de 5%.
Alege un pachet de contabilitate și primești înființarea firmei gratis.
Vezi pacheteleEști notificat imediat pentru ridicarea corespondenței, iar dacă expiră sediul, ești anunțat.
Vezi oferteleAlege un partener responsabil, competent și profesionist.
Descoperă serviciileAflă cum să îți modifici datele firmei. Dacă ai mai multe modificări, plătești decât pentru una singură.
Află cumG.T. CEO Srlconsult