Pe acest site colectăm anumite date pentru a asigura funcționarea optimă, securitatea navigării și respectarea legislației în vigoare. În plus, avem nevoie de acordul tău pentru a analiza modul în care folosești srlconsult.ro, astfel încât să putem îmbunătăți serviciile noastre, să-ți oferim oferte relevante și să adaptăm mesajele de marketing pe care le vezi pe rețele sociale, aplicații și alte site-uri. De asemenea, folosim informații precum adresa IP pentru a detecta și preveni tentativele de atac sau activități suspecte, inclusiv cele generate de roboți.
Apasă pe „Acceptă toate” dacă ești de acord cu utilizarea tuturor cookie-urilor sau pe „Setări” pentru a alege ce tipuri de module cookie vrei să permitem. Îți poți modifica oricând preferințele accesând link-ul „Setări cookie-uri” din partea de jos a oricărei pagini.
Orice inițiativă economică a unui antreprenor se dezvoltă și se concretizează într-o afacere rentabilă, fiind în permanență dependentă de mediul economic în care își desfășoară activitatea, precum și de măsurile legislative ale statului, măsuri care reglementează activitatea entităților economice.
În anul 2023, din dorința de a preveni evaziunea fiscală și pentru a mări colectarea veniturilor la bugetul de stat, guvernul a introdus anumite măsuri legislative incluse în Legea nr. 296/2023, precum și modificări ale Codului Fiscal 2024, incluse în OUG 115/2023.
Conform ultimelor măsuri legislative, începând cu data de 1 octombrie 2023, salariul minim pe economie a fost stabilit la nivelul de 3300 lei, ceea ce afectează negativ mediul economic prin: presiunea asupra IMM-urilor de a se adapta la noile costuri salariale, creșterea șomajului prin reducerea numărului de angajați, creșterea inflației datorită creșterii prețurilor și serviciilor.
De asemenea, pentru anul 2024 au fost introduse modificări ale Codului Fiscal, care includ prevederi specifice pentru funcționarea microîntreprinderilor, activităților independente, profesiilor liberale, precum și pentru calculul unui impozit pe venitul din cedarea folosinței bunurilor și a contribuțiilor de asigurări sociale.
Pentru calculul CAS (contribuția pentru pensie) și CASS (contribuția pentru sănătate) se va folosi plafonul de 3000 lei ca nivel al salariului. Pentru activitățile care încep în cursul anului, se va calcula și vira CAS doar dacă venitul estimat este mai mare decât plafonul de 12 salarii. În plus, se va calcula și vira CASS și pentru venituri din indemnizații de asigurări sociale de sănătate.
PFA și SRL sunt două entități juridice înființate pentru desfășurarea de activități economice.
PFA este cea mai simplă formă de organizare a unei afaceri, în care fondatorul este acela care muncește efectiv. SRL este forma juridică preferată de antreprenori datorită flexibilității sale, având mai mulți asociați și un capital social format din părți sociale.
Decizia de înființare a PFA versus SRL depinde de mai multe criterii, cum ar fi: 1) momentul de inițiere al activității (pentru cei aflați la începutul antreprenoriatului se recomandă PFA); 2) dimensiunea afacerii (pentru cele simple, de familie, se recomandă PFA, iar pentru cele complexe, care necesită investiții, se recomandă SRL); 3) modul de valorificare a veniturilor (la PFA poți folosi venitul imediat ce l-ai obținut, iar la SRL trebuie să plătești lunar salarii, precum și trimestrial impozitul pe venit, deci venitul va fi diminuat, putând fi folosit după efectuarea acestor plăți).
PFA (persoană fizică autorizată) este cea mai simplă formă în care o persoană fizică poate desfășura activități economice, folosind în principal forța sa de muncă, fiind organizată legal de către OUG nr. 44/2008. PFA are cheltuieli de administrare mai mici decât o societate comercială (de cele mai multe ori se folosește un calculator taxe PFA).
Dezavantajul PFA este că nu în orice domeniu poți funcționa ca PFA, precum și că un PFA are posibilități reduse de dezvoltare a afacerii.
PFA cu normă de venit are ca bază un venit estimat fix, stabilit în mod normat de către ANAF, fiind o opțiune fiscală simplificată. Norma de venit este anuală și poate varia de la un județ la altul. PFA cu normă de venit are o contabilitate foarte simplă, precum și taxe de înființare și desființare reduse.
PFA în sistem real presupune ca taxele să se raporteze la venitul net anual încasat. PFA-urile în sistem real înregistrează atât venituri, cât și cheltuieli, deoarece baza de impozitare este dată de venitul net, adică venituri minus cheltuieli deductibile.
Taxele pentru PFA se constituie în criteriul major care trebuie avut în vedere la înființarea unui PFA. Principala diferență între sistemul real și norma de venit rezultă din impozitul pe venit. PFA-urile în sistem real plătesc un impozit de 10% pe venitul net, care se calculează scăzând din încasările totale cheltuielile deductibile. PFA-ul cu normă de venit va plăti un impozit de 10% aplicat unei sume fixe, indiferent de nivelul înregistrat al încasărilor. În ceea ce privește contribuțiile pentru sănătate și pensie, plafoanele de 6 salarii minime rămân la fel (3300 lei salariul minim în 2024), însă modul de raportare la aceste plafoane este diferit. Pentru PFA-ul în sistem real contribuțiile se plătesc atunci când veniturile anuale depășesc plafonul, iar PFA-ul la normă de venit va plăti contribuțiile pentru sănătate doar dacă norma va fi mai mare decât plafonul stabilit prin lege.
Distincția între a fonda un PFA pe normă de venit sau un PFA în sistem real devine doar o problemă simplă de calcul aritmetic. Trebuie luat în considerare atât pragul de 24 de salarii pentru CAS și CASS introdus în 2023, cât și apariția a altor două măsuri fiscale în 2024, și anume: i) CASS se calculează la venitul net obținut, iar baza sa de calcul nu poate fi mai mică decât plafonul de 6 salarii minime și nici mai mare decât plafonul de 60 de salarii; ii) pentru stabilirea obligației de a plăti CASS, veniturile din activități independente nu se vor mai cumula cu veniturile din alte surse (dividende, dobânzi, chirii, etc.), pentru aceste venituri plătindu-se CASS separat.
SRL (societate cu răspundere limitată) este o formă de societate comercială în care răspunderea asociaților (proprietarilor) este limitată la aporturile lor la capitalul social al societății, ceea ce înseamnă că proprietarii sunt personal responsabili pentru datoriile și obligațiile financiare ale SRL-ului doar proporțional cu capitalul aportat. SRL-ul poate avea unul sau mai mulți asociați, persoane fizice sau juridice, care dețin părți proporționale din capitalul social. SRL-ul este administrat de un director sau administrator desemnat de asociați. SRL-ul are obligația legală să depună la ANAF declarațiile financiare anuale. Înființarea unui SRL implică stabilirea statutului societății, aportul de capital social, desemnarea administratorilor și îndeplinirea altor formalități legale. După constituire, SRL-ul poate începe să desfășoare activități comerciale conform obiectului de activitate specificat în actul de înființare. Asociații sau administratorii decid privind strategiile de afaceri, angajarea personalului, contractarea, gestionarea resurselor financiare, având obligația de a plăti impozitele și taxele SRL. Profitul obținut din activitățile SRL poate fi distribuit sub formă de dividende asociaților în funcție de cotele deținute în capitalul social.
SRL-ul este forma juridică preferată de întreprinzători datorită numeroaselor avantaje, cum ar fi: posibilitatea atragerii de investiții, branduri sau parteneriate comerciale, este ușor de înființat, permite un număr de maxim 50 de asociați, obligațiile legale se achită doar din patrimoniul firmei, asociații răspund doar în limita aportului la capitalul social.
Dezavantajele SRL sunt: taxe de înființare și cheltuieli de administrare mai mari, iar desființarea SRL presupune o procedură mai complicată și mai costisitoare. În plus, costurile de personal (salarii și taxe SRL) pot fi ridicate în anul 2024.
În ceea ce privește SRL-urile, impozitul este de 1% din venitul net, dacă au minimum un angajat, și 16% din profit, dacă nu au angajați. La acesta se adaugă impozitul pe dividende de 8%. La fel ca în cazul PFA-urilor, atunci când veniturile din dividende depășesc echivalentul a 6 salarii minime brute (18.000 lei), asociatul are obligația de a plăti CASS (contribuția pentru sănătate), conform plafoanelor impuse prin lege.
Trecerea de la microîntreprindere la impozitul pe profit și invers se poate face numai în anumite condiții și presupune depunerea Declarației 700.
Microîntreprinderile pot trece la impozit pe profit fie obligatoriu, ca urmare a neîndeplinirii condițiilor, fie opțional.
Trecerea de la micro la profit este o opțiune aplicabilă doar la începutul anului fiscal următor, comunicându-se ANAF, potrivit Legii nr. 207/2015.
Microîntreprinderile care devin plătitoare de impozit pe profit ca urmare a neîndeplinirii condițiilor prevăzute în definiție sau ca urmare a exercitării opțiunii, vor comunica organului fiscal, prin depunerea Declarației 700, ieșirea din sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, până la 31 martie inclusiv a anului fiscal următor, conform Codului fiscal.
Dacă, în cursul unui an fiscal, o microîntreprindere realizează venituri mai mari de 500.000 euro sau ponderea veniturilor realizate din consultanță și/sau management, cu excepția veniturilor din consultanță fiscală (cod CAEN: 6920), în veniturile totale este de peste 20% inclusiv, atunci aceasta datorează impozit pe profit începând cu trimestrul în care s-a depășit oricare dintre aceste limite. Se depune în acest sens Declarația 700 în termen de 15 zile de la data producerii modificării.
În cazul în care, în cursul unui an fiscal, o microîntreprindere nu mai îndeplinește condiția privind numărul de salariați, aceasta datorează impozit pe profit începând cu trimestrul în care nu mai este îndeplinită această condiție.
Un SRL se încadrează în categoria microîntreprindere dacă îndeplinește cumulativ următoarele condiții: realizează venituri mai mici de 500.000 euro, capitalul social este deținut de persoane particulare, firma nu se află în dizolvare, are un salariat încadrat cu normă întreagă (8 ore/zi), veniturile realizate din consultanță sau management nu sunt mai mari de 20% din veniturile totale, iar asociații nu pot deține mai mult de 25% din numărul titlurilor de participare sau al dreptului de vot la cel mult trei microîntreprinderi.
În 2024 se reintroduce cota de impozit PFA de 3% în cazul microîntreprinderilor care, în cursul anului fiscal, au o cifră de afaceri mai mare de 60.000 de euro și desfășoară activități în domeniile juridic, medical, IT și HORECA, conform codurilor CAEN specificate în OUG 115/2023. Atunci când, în cursul anului fiscal, o microîntreprindere nu mai desfășoară activitățile amintite și veniturile nu depășesc nivelul de 60.000 euro, începând cu trimestrul în care se înregistrează astfel de situații, este aplicabilă cota de impozitare de 1%. În plus, atunci când microîntreprinderile care desfășoară activități corespunzătoare domeniilor mai sus menționate și codurilor CAEN specifice obțin venituri și din alte activități în afara celor corespunzătoare acestor coduri CAEN, cota de impozitare de 3% se aplică și pentru veniturile din aceste alte activități.
Trecerea de la profit la microîntreprindere se poate face doar în situații specifice:
Toate societățile comerciale au obligația de a comunica la ANAF aplicarea sistemului de impunere pe venituri la data de 31 martie a anului următor.
Impozitul pe profit sau impozitul pe venit? SRL vs PFA? Această situație trebuie judecată în funcție de mai mulți factori. Astfel, dacă un SRL nu este microîntreprindere, atunci acesta va putea opta doar pentru impozitul pe profit. De asemenea, trebuie precizat că dacă peste 20% din venituri provin din urma unor servicii de consultanță sau management, se va trece obligatoriu către impozitul pe profit.
În ceea ce privește impozitul pe venit, dacă un SRL are un singur angajat, atunci impozitul pe venit este de 1%, iar dacă nu există niciun angajat, atunci impozitul pe venit va fi de 3%.
În plus, dacă profitabilitatea unei activități economice este mare, atunci cea mai bună opțiune este impozitul pe venit. Pe de altă parte, dacă un SRL dorește să se dezvolte prin efectuarea de investiții pe o perioadă mai lungă, atunci impozitul pe profit este o opțiune mult mai convenabilă.
Venitul estimat este un criteriu care ajută la a decide între PFA sau SRL (microîntreprindere) în 2024.
În acest caz se recomandă PFA în sistem real, aceasta fiind de fapt singura opțiune. PFA cu normă de venit nu este recomandată, pentru că norma de venit este stabilită la cel puțin 12 salarii minime pe economie și, în plus, trebuie plătite CAS și CASS la nivelul normei de venit.
În acest caz, cel mai indicat este să alegi PFA cu normă de venit, dacă genul de activitate poate fi impozitat cu normă de venit. Dacă acest lucru nu este posibil, atunci PFA în sistem real este soluția optimă, plătindu-se CAS la plafonul de 12 salarii și CASS la venitul net.
În acest caz, este indicată PFA cu normă de venit, dacă activitatea poate fi impusă cu normă de venit. Dacă activitatea nu se poate norma, atunci microîntreprinderea este cea mai avantajoasă opțiune, luând în considerare taxele plătite la stat. O parte din taxele economisite se vor duce către serviciul de contabilitate.
În situația în care se obțin și venituri din chirii, dividende sau alt tip de alte venituri peste plafonul de 12 salarii, atunci microîntreprinderea este cea mai bună opțiune.
Alege un pachet de contabilitate și primești înființarea firmei gratis.
Vezi pacheteleEști notificat imediat pentru ridicarea corespondenței, iar dacă expiră sediul, ești anunțat.
Vezi oferteleAlege un partener responsabil, competent și profesionist.
Descoperă serviciileAflă cum să îți modifici datele firmei. Dacă ai mai multe modificări, plătești decât pentru una singură.
Află cumG.T. CEO Srlconsult